Znaki dodatkowe
Znaki dodatkowe to specjalne oznaczenia drogowe, które zostały zaprojektowane z myślą o konkretnych grupach pojazdów lub umieszczone w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych. Ich głównym celem jest przekazywanie informacji dotyczących organizacji ruchu lub pełnienie funkcji informacyjnej dla uczestników ruchu drogowego. Te znaki mogą obejmować ostrzeżenia, zakazy, nakazy lub wskazówki, które pomagają zwiększyć bezpieczeństwo i płynność ruchu na drogach.
Opisy znaków dodatkowych
Sygnalizacja świetlna
AT-1
Ten znak ostrzega motorniczego o zbliżaniu się do miejsca, gdzie ruch tramwajów jest kierowany za pomocą sygnalizacji świetlnej. Jest to ważne, ponieważ w takich obszarach tramwaje muszą przestrzegać określonych zasad ruchu, co może wymagać zmniejszenia prędkości lub zatrzymania się przed sygnalizacją.
Sygnalizacja świetlna wzbudzana
AT-2
Znak ten informuje o zbliżaniu się do skrzyżowania, na którym tramwaj wzbudza wydzieloną dla siebie fazę sygnalizacji. Oznacza to, że tramwaj ma priorytet w ruchu na tym skrzyżowaniu, co wymaga od motorniczego szczególnej uwagi i dostosowania prędkości do warunków.
Niebezpieczny zjazd
AT-3
Ten znak ostrzega o znacznym spadku podłużnym toru tramwajowego, z podaną wartością na znaku. Jest to istotne, ponieważ spadki mogą wpływać na prędkość i bezpieczeństwo jazdy tramwajem, wymagając od motorniczego odpowiedniego dostosowania prędkości i techniki jazdy.
Stromy podjazd
AT-4
Znak ten informuje o znacznym wzniesieniu toru tramwajowego, z podaną wartością na znaku. Wzniesienia mogą stanowić wyzwanie dla tramwajów, szczególnie przy pełnym obciążeniu, dlatego motorniczy musi być przygotowany na konieczność zmniejszenia prędkości i odpowiedniego zarządzania mocą.
Ruch kolizyjny
AT-5
Ten znak ostrzega o zbliżaniu się do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, gdzie skręcający motorniczy, opuszczając skrzyżowanie, jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa uczestnikom ruchu poruszającym się w kierunku na wprost. Jest to ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu na skrzyżowaniu.
Ograniczenie prędkości
BT-1
Znak ten oznacza zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku liczbą kilometrów na godzinę przez kierującego tramwajem jadącym torem, przy którym jest on umieszczony. Zakaz ten obowiązuje od miejsca umieszczenia znaku do najbliższego skrzyżowania (rozwidlenia) torów lub miejsca ustawienia znaku BT-2 "koniec ograniczenia prędkości". Jest to kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu tramwajowego.
Koniec ograniczenia prędkości
BT-2
Ten znak odwołuje ograniczenie prędkości określone znakiem BT-1 "ograniczenie prędkości". Jest to ważne, ponieważ informuje motorniczego, że może ponownie zwiększyć prędkość do wartości obowiązującej na danym odcinku toru.
Blokada zwrotnicy
BT-3
Znak ten oznacza zakaz wjazdu kierującemu tramwajem pod urządzenie sterujące zwrotnicą, aż poprzedni tramwaj nie opuści zwrotnicy. Jest to istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania systemu zwrotnicowego.
Stop – zwrotnica eksploatowana jednostronnie
BT-4
Ten znak oznacza zakaz wjazdu kierującemu tramwajem na zwrotnicę bez zatrzymania się przed zwrotnicą i obowiązek sprawdzenia, czy położenie iglicy jest prawidłowe. Jest to kluczowe dla uniknięcia uszkodzeń zwrotnicy i zapewnienia bezpieczeństwa ruchu tramwajowego.
Izolator sekcyjny
CT-1
Znak ten oznacza miejsce występowania izolatora sekcyjnego przewodów trakcyjnych i nakazuje przejazd bez pobierania prądu. Jest to ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa i ciągłości zasilania trakcji tramwajowej.
Granica zasilania
CT-2
Ten znak oznacza miejsce występowania izolatora sekcyjnego, stanowiącego granicę zasilania podstacji trakcyjnej. Jest to istotne dla zarządzania zasilaniem i ciągłością pracy trakcji tramwajowej.
Zwrotnica elektryczna lewoskrętna
DT-1
Znak ten oznacza miejsce zainstalowania zwrotnicy nastawianej elektrycznie, umożliwiającej skręt w lewo i jazdę na wprost. Jest to ważne dla motorniczego, ponieważ informuje o możliwości skrętu i wymaga odpowiedniego dostosowania trasy jazdy.
Zwrotnica elektryczna prawoskrętna
DT-2
Ten znak oznacza miejsce zainstalowania zwrotnicy nastawianej elektrycznie, umożliwiającej skręt w prawo i jazdę na wprost. Podobnie jak w przypadku poprzedniego znaku, informuje motorniczego o możliwości skrętu i wymaga odpowiedniego dostosowania trasy jazdy.