Znaki dodatkowe

Znaki dodatkowe to specjalne oznaczenia drogowe, które zostały zaprojektowane z myślą o konkretnych grupach pojazdów lub umieszczone w pobliżu przejazdów kolejowo-drogowych. Ich głównym celem jest przekazywanie informacji dotyczących organizacji ruchu lub pełnienie funkcji informacyjnej dla uczestników ruchu drogowego. Te znaki mogą obejmować ostrzeżenia, zakazy, nakazy lub wskazówki, które pomagają zwiększyć bezpieczeństwo i płynność ruchu na drogach.

Opisy znaków dodatkowych

Znak AT-1 - sygnalizacja świetlna

Sygnalizacja świetlna

AT-1

Ten znak ostrzega motorniczego o zbliżaniu się do miejsca, gdzie ruch tramwajów jest kierowany za pomocą sygnalizacji świetlnej. Jest to ważne, ponieważ w takich obszarach tramwaje muszą przestrzegać określonych zasad ruchu, co może wymagać zmniejszenia prędkości lub zatrzymania się przed sygnalizacją.

Znak AT-2 - sygnalizacja świetlna wzbudzana

Sygnalizacja świetlna wzbudzana

AT-2

Znak ten informuje o zbliżaniu się do skrzyżowania, na którym tramwaj wzbudza wydzieloną dla siebie fazę sygnalizacji. Oznacza to, że tramwaj ma priorytet w ruchu na tym skrzyżowaniu, co wymaga od motorniczego szczególnej uwagi i dostosowania prędkości do warunków.

Znak AT-3 - niebezpieczny zjazd

Niebezpieczny zjazd

AT-3

Ten znak ostrzega o znacznym spadku podłużnym toru tramwajowego, z podaną wartością na znaku. Jest to istotne, ponieważ spadki mogą wpływać na prędkość i bezpieczeństwo jazdy tramwajem, wymagając od motorniczego odpowiedniego dostosowania prędkości i techniki jazdy.

Znak AT-4 - stromy podjazd

Stromy podjazd

AT-4

Znak ten informuje o znacznym wzniesieniu toru tramwajowego, z podaną wartością na znaku. Wzniesienia mogą stanowić wyzwanie dla tramwajów, szczególnie przy pełnym obciążeniu, dlatego motorniczy musi być przygotowany na konieczność zmniejszenia prędkości i odpowiedniego zarządzania mocą.

Znak AT-5 - ruch kolizyjny

Ruch kolizyjny

AT-5

Ten znak ostrzega o zbliżaniu się do skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, gdzie skręcający motorniczy, opuszczając skrzyżowanie, jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa uczestnikom ruchu poruszającym się w kierunku na wprost. Jest to ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu na skrzyżowaniu.

Znak BT-1 - ograniczenie prędkości

Ograniczenie prędkości

BT-1

Znak ten oznacza zakaz przekraczania prędkości określonej na znaku liczbą kilometrów na godzinę przez kierującego tramwajem jadącym torem, przy którym jest on umieszczony. Zakaz ten obowiązuje od miejsca umieszczenia znaku do najbliższego skrzyżowania (rozwidlenia) torów lub miejsca ustawienia znaku BT-2 "koniec ograniczenia prędkości". Jest to kluczowe dla zapewnienia bezpieczeństwa i płynności ruchu tramwajowego.

Znak BT-2 - koniec ograniczenia prędkości

Koniec ograniczenia prędkości

BT-2

Ten znak odwołuje ograniczenie prędkości określone znakiem BT-1 "ograniczenie prędkości". Jest to ważne, ponieważ informuje motorniczego, że może ponownie zwiększyć prędkość do wartości obowiązującej na danym odcinku toru.

Znak BT-3 - blokada zwrotnicy

Blokada zwrotnicy

BT-3

Znak ten oznacza zakaz wjazdu kierującemu tramwajem pod urządzenie sterujące zwrotnicą, aż poprzedni tramwaj nie opuści zwrotnicy. Jest to istotne dla zapewnienia bezpieczeństwa i prawidłowego funkcjonowania systemu zwrotnicowego.

Znak BT-4 - stop – zwrotnica eksploatowana jednostronnie

Stop – zwrotnica eksploatowana jednostronnie

BT-4

Ten znak oznacza zakaz wjazdu kierującemu tramwajem na zwrotnicę bez zatrzymania się przed zwrotnicą i obowiązek sprawdzenia, czy położenie iglicy jest prawidłowe. Jest to kluczowe dla uniknięcia uszkodzeń zwrotnicy i zapewnienia bezpieczeństwa ruchu tramwajowego.

Znak CT-1 - izolator sekcyjny

Izolator sekcyjny

CT-1

Znak ten oznacza miejsce występowania izolatora sekcyjnego przewodów trakcyjnych i nakazuje przejazd bez pobierania prądu. Jest to ważne dla zapewnienia bezpieczeństwa i ciągłości zasilania trakcji tramwajowej.

Znak CT-2 - granica zasilania

Granica zasilania

CT-2

Ten znak oznacza miejsce występowania izolatora sekcyjnego, stanowiącego granicę zasilania podstacji trakcyjnej. Jest to istotne dla zarządzania zasilaniem i ciągłością pracy trakcji tramwajowej.

Znak DT-1 - zwrotnica elektryczna lewoskrętna

Zwrotnica elektryczna lewoskrętna

DT-1

Znak ten oznacza miejsce zainstalowania zwrotnicy nastawianej elektrycznie, umożliwiającej skręt w lewo i jazdę na wprost. Jest to ważne dla motorniczego, ponieważ informuje o możliwości skrętu i wymaga odpowiedniego dostosowania trasy jazdy.

Znak DT-2 - zwrotnica elektryczna prawoskrętna

Zwrotnica elektryczna prawoskrętna

DT-2

Ten znak oznacza miejsce zainstalowania zwrotnicy nastawianej elektrycznie, umożliwiającej skręt w prawo i jazdę na wprost. Podobnie jak w przypadku poprzedniego znaku, informuje motorniczego o możliwości skrętu i wymaga odpowiedniego dostosowania trasy jazdy.