Sygnały świetlne

Sygnały świetlne na drogach w Polsce mają podobne znaczenie jak w innych krajach, które przystąpiły do konwencji wiedeńskiej. Oto ich podstawowe znaczenie:

Sygnalizator ogólny (S-1) nie gwarantuje bezkolizyjności w innych kierunkach niż prosto. Natomiast sygnalizator kierunkowy (S-3) zapewnia bezpieczny przejazd w danym kierunku. Dodatkowo, istnieją sygnalizatory dla tramwajów, które mogą być ogólne lub kierunkowe, aby zapewnić im priorytet na skrzyżowaniach.

Opisy sygnałów świetlnych

Znak S-1 - sygnalizator ogólny z sygnałami do kierowania ruchem

Sygnalizator ogólny z sygnałami do kierowania ruchem

S-1

Sygnały świetlne nadawane przez sygnalizator S-1 pełnią kluczową rolę w regulacji ruchu drogowego. Oto ich znaczenie:

  • Sygnał zielony: zielone światło oznacza zezwolenie na wjazd za sygnalizator. Kierowcy mogą bezpiecznie przejechać przez skrzyżowanie, o ile nie utrudnią ruchu pieszym ani rowerzystom, oraz jeśli warunki ruchu pozwalają na opuszczenie skrzyżowania przed zakończeniem nadawania sygnału zielonego.
  • Sygnał żółty: żółte światło oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator, chyba że pojazd znajduje się tak blisko sygnalizatora, że nie może być zatrzymany bez gwałtownego hamowania. Jednocześnie sygnał ten informuje, że za chwilę zapali się sygnał czerwony.
  • Sygnał czerwony: Czerwone światło oznacza bezwzględny zakaz wjazdu za sygnalizator. Kierowcy muszą zatrzymać się przed linią zatrzymania i ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu.
  • Sygnały czerwony i żółty, nadawane jednocześnie: Oznaczają zakaz wjazdu za sygnalizator oraz informują, że za chwilę zapali się sygnał zielony.

Sygnalizator S-1 może być również używany poza skrzyżowaniem, na przykład do kierowania ruchem na zwężonym odcinku drogi, nadając sygnały zielony i czerwony.

Znak S-1a - sygnalizator z sygnałami dla kierujących rowerem

Sygnalizator z sygnałami dla kierujących rowerem

S-1a

Sygnalizator przeznaczony dla rowerów na pasie ruchu jezdniowym działa na podobnej zasadzie co sygnalizator S-1, ale jest dostosowany do potrzeb rowerzystów. Oznacza to, że sygnały świetlne nadawane przez ten sygnalizator informują rowerzystów o możliwości przejazdu przez skrzyżowanie lub zwężony odcinek drogi, z uwzględnieniem specyfiki ruchu rowerowego.

Znak S-2 - sygnalizator z sygnałem dopuszczającym skręcanie w kierunku wskazanym strzałką

Sygnalizator z sygnałem dopuszczającym skręcanie w kierunku wskazanym strzałką

S-2

Sygnalizator S-2 nadaje sygnał czerwony wraz z sygnałem w kształcie zielonej strzałki, co oznacza, że dozwolone jest skręcanie w kierunku wskazanym strzałką w najbliższą jezdnię na skrzyżowaniu. Jednakże kierowcy muszą zatrzymać się przed sygnalizatorem i nie powodować utrudnień dla innych uczestników ruchu. Sygnalizator S-2 nie informuje o bezpieczeństwie przejazdu, a jedynie o możliwości skrętu.

Sygnał w kształcie zielonej strzałki, nadawany przez sygnalizator S-2, zezwala również na zawracanie z lewego skrajnego pasa ruchu, chyba że jest to zabronione znakiem B-23.

Znak S-3 - sygnalizator kierunkowy

Sygnalizator kierunkowy

S-3

Sygnalizator kierunkowy S-3 nadaje sygnały świetlne dotyczące kierujących jadących w kierunkach wskazanych strzałką. Sygnał zielony oznacza, że podczas jazdy we wskazanym kierunku nie występuje kolizja z innymi uczestnikami ruchu. Sygnalizatory kierunkowe S-3 mogą być umieszczone po obu stronach drogi, a te przeznaczone tylko dla pojazdów skręcających w lewo mogą nie być umieszczone po prawej stronie drogi.

Znak S-3a - sygnalizator kierunkowy z sygnałami dla kierujących rowerem

Sygnalizator kierunkowy z sygnałami dla kierujących rowerem

S-3a

Sygnalizator przeznaczony dla rowerów na pasie ruchu jezdniowym działa na podobnej zasadzie co sygnalizator S-3, ale jest dostosowany do potrzeb rowerzystów. Oznacza to, że sygnały świetlne nadawane przez ten sygnalizator informują rowerzystów o możliwości przejazdu w określonym kierunku bez kolizji z innymi uczestnikami ruchu.

Znak S-4 - sygnalizator z sygnałami dla pasów ruchu

Sygnalizator z sygnałami dla pasów ruchu

S-4

Sygnalizator S-4 nadaje sygnały świetlne oznaczające:

  • Sygnał zielony: zezwolenie na wjazd na pas ruchu, nad którym sygnalizator jest umieszczony.
  • Sygnał czerwony: zakaz wjazdu na pas ruchu, nad którym sygnalizator jest umieszczony.

Sygnalizator ten jest używany do kierowania ruchem na pasach ruchu, na przykład na autostradach lub drogach ekspresowych.

Znak S-5 - sygnalizator z sygnałami dla pieszych

Sygnalizator z sygnałami dla pieszych

S-5

Sygnalizator S-5 nadaje sygnały świetlne dla pieszych:

  • Sygnał zielony: zezwolenie na wejście na przejście dla pieszych. Sygnał zielony migający oznacza, że za chwilę zapali się sygnał czerwony, a piesi są obowiązani jak najszybciej opuścić przejście.
  • Sygnał czerwony: zakaz wejścia na przejście.

Sygnalizator ten jest używany do zapewnienia bezpieczeństwa pieszym na przejściach przez jezdnie.

Znak S-6 - sygnalizator z sygnałami dla rowerzystów

Sygnalizator z sygnałami dla rowerzystów

S-6

ygnalizator S-6 nadaje sygnały świetlne dla rowerzystów:

  • Sygnał zielony: zezwolenie na wjazd na przejazd dla rowerzystów. Sygnał zielony migający oznacza, że za chwilę zapali się sygnał czerwony, a rowerzyści są obowiązani jak najszybciej opuścić przejazd.
  • Sygnał czerwony: zakaz wjazdu na przejazd.

Sygnalizator ten jest używany do zapewnienia bezpieczeństwa rowerzystom na przejazdach przez jezdnie.

Znak S-7 - sygnalizator z sygnałem nakazującym opuszczenie pasa ruchu

Sygnalizator z sygnałem nakazującym opuszczenie pasa ruchu

S-7

Sygnalizator S-7 nadaje sygnał świetlny stały lub migający, który oznacza nakaz opuszczenia pasa ruchu, nad którym sygnalizator jest umieszczony, i wjazdu na część jezdni znajdującą się po stronie wskazanej strzałką. Sygnalizator ten jest używany do kierowania ruchem na skrzyżowaniach i innych miejscach, gdzie konieczne jest zmienienie pasa ruchu.