Tablice do znaków
Tablice do znaków drogowych to dodatkowe płytki umieszczane pod głównymi znakami drogowymi, które dostarczają dodatkowych informacji. Mogą one wyjaśniać zakres obowiązywania zakazu, ostrzegać o niebezpieczeństwie lub podawać inne ważne szczegóły.
W Polsce zasady dotyczące tych tablic są określone w dwóch rozporządzeniach: jedno dotyczy samych znaków, a drugie szczegółowych warunków technicznych i sposobu ich umieszczania. Tabliczki mają kształt prostokątny, czarny obraz i tło w kolorze zgodnym z grupą znaków, do której się odnoszą.
W całej Europie stosuje się jednolity system symboli, zgodny z Konwencją wiedeńską z 1968 roku. Chociaż ogólny system jest taki sam, mogą występować niewielkie różnice graficzne i kolorystyczne między krajami. W większości państw tablice ostrzegawcze mają białe tło.
Opisy tablic do znaków
Tablica wskazująca odległość znaku ostrzegawczego od miejsca niebezpiecznego
T-1
Tablica wskazująca odległość od miejsca niebezpiecznego jest stosowana w celu ostrzeżenia kierowców przed potencjalnym zagrożeniem. Jest ona używana w połączeniu ze znakami ostrzegawczymi, które informują o niebezpieczeństwie występującym pojedynczo. Jeśli znak ostrzegawczy nie został umieszczony w określonej odległości od miejsca niebezpiecznego, zgodnie z przepisami dotyczącymi znaków i sygnałów drogowych, tablica ta pomaga kierowcom w odpowiednim przygotowaniu się do zbliżającego się niebezpieczeństwa.
Tablica wskazująca odległość znaku informacyjnego do początku (końca) drogi, odcinka drogi lub pasa ruchu
T-1a
Tablica wskazująca odległość do miejsca początku lub końca drogi, odcinka drogi lub pasa ruchu jest stosowana wraz z różnymi znakami informacyjnymi. Obejmuje to znaki takie jak D-7 oznaczający drogę ekspresową, D-8 oznaczający koniec drogi ekspresowej, D-9 wskazujący autostradę, D-10 informujący o końcu autostrady, D-11 i D-13 oznaczające początek pasa ruchu dla autobusów i pasa ruchu powolnego, D-13a wskazujący początek pasa ruchu, D-14 oznaczający koniec pasa ruchu oraz D-51a informujący o automatycznej kontroli średniej prędkości. Te tabliczki pomagają kierowcom w orientacji na drodze i ułatwiają im nawigację.
Tablica wskazująca długość tunelu lub odcinek drogi do końca tunelu
T-1b
Tablica stosowana ze znakiem D-37 jest umieszczana przed wjazdem do tunelu o długości przekraczającej 500 metrów. Wskazuje ona długość tunelu, co jest szczególnie przydatne dla kierowców, którzy mogą nie być świadomi długości tunelu przed jego rozpoczęciem. W tunelach o długości przekraczającej 3000 metrów tablica ta jest umieszczana co 1000 metrów i wskazuje długość odcinka do końca tunelu. Warto dodać, że najdłuższy obecnie tunel drogowy w Polsce, Tunel drogi ekspresowej S2 w Warszawie, ma długość 2355 metrów.
Tablica wskazująca długość odcinka drogi, na którym powtarza się lub występuje niebezpieczeństwo
T-2
Tablica wskazująca długość odcinka drogi, na którym występuje niebezpieczeństwo, jest stosowana w przypadku znaków ostrzegawczych wskazujących niebezpieczeństwo występujące na pewnej długości. Jest ona używana, gdy długość wskazanego odcinka jest większa niż 500 metrów. Pomaga to kierowcom w odpowiednim przygotowaniu się do dłuższego odcinka drogi, na którym mogą występować różne zagrożenia.
Tablica wskazująca koniec odcinka, na którym powtarza się lub występuje niebezpieczeństwo
T-3
Tablica umieszczona pod znakiem ostrzegawczym wskazuje koniec odcinka, na którym występowało niebezpieczeństwo. Jest to istotne, ponieważ pozwala kierowcom na odpowiednie dostosowanie prędkości i zachowania na drodze po opuszczeniu niebezpiecznego odcinka.
Tablica wskazująca koniec miejsca przeznaczonego na postój
T-3a
Tablica stosowana ze znakami D-18 parking i D-18b parking zadaszony wskazuje koniec parkingu, szczególnie w przypadku parkingów wyznaczonych wzdłuż krawędzi jezdni. Jest to przydatne dla kierowców, którzy mogą mieć trudności z zauważeniem końca parkingu, zwłaszcza w sytuacjach, gdy parking jest długi lub gdy kierowcy są skupieni na ruchu drogowym.
Tablica wskazująca liczbę zakrętów
T-4
Tablica wskazująca liczbę zakrętów jest stosowana ze znakami A-3 niebezpieczne zakręty – pierwszy w prawo i A-4 niebezpieczne zakręty – pierwszy w lewo, gdy liczba wymagających oznakowania zakrętów jest większa niż dwa, a odległość pomiędzy nimi jest mniejsza niż 300 metrów. Pomaga to kierowcom w odpowiednim przygotowaniu się do pokonania serii zakrętów, co jest szczególnie istotne w przypadku krętych odcinków drogi.
Tablica wskazująca początek drogi krętej
T-5
Tablica wskazująca drogę o krętości przekraczającej 160°/km jest stosowana ze znakami A-3 niebezpieczne zakręty – pierwszy w prawo i A-4 niebezpieczne zakręty – pierwszy w lewo. Jest to ważne ostrzeżenie dla kierowców, które informuje ich o bardzo krętym odcinku drogi, wymagającym szczególnej ostrożności i dostosowania prędkości.
Tablica wskazująca rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie (umieszczana na drodze z pierwszeństwem)
T-6a
Tablica wskazująca przebieg drogi z pierwszeństwem jest umieszczana na drodze z pierwszeństwem przed skrzyżowaniem z drogą podporządkowaną. Jest ona stosowana ze znakiem D-1 droga z pierwszeństwem, gdy droga z pierwszeństwem nie przebiega na wprost przez skrzyżowanie. Pomaga to kierowcom w orientacji i ułatwia im prawidłowe zachowanie na skrzyżowaniu.
Tablica wskazująca układ dróg podporządkowanych (umieszczana na drodze z pierwszeństwem)
T-6b
Tablica wskazująca niesymetryczny układ dróg podporządkowanych po obu stronach drogi z pierwszeństwem jest stosowana ze znakami A-6a skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po obu stronach i D-1 droga z pierwszeństwem. Jest to istotne ostrzeżenie dla kierowców, które informuje ich o specyficznej sytuacji na skrzyżowaniu, wymagającej szczególnej ostrożności i uwagi.
Tablica wskazująca rzeczywisty przebieg drogi z pierwszeństwem przez skrzyżowanie (umieszczana na drodze podporządkowanej)
T-6c
Tablica wskazująca przebieg drogi z pierwszeństwem jest umieszczana na drodze podporządkowanej przed skrzyżowaniem z drogą z pierwszeństwem. Jest ona stosowana ze znakami A-7 ustąp pierwszeństwa i B-20 stop, gdy droga z pierwszeństwem nie przebiega na wprost przez skrzyżowanie. Ta tablica pomaga kierowcom w prawidłowym zachowaniu się na skrzyżowaniu, informując ich o przebiegu drogi z pierwszeństwem i konieczności ustąpienia pierwszeństwa.