Znaki ostrzegawcze

Znaki ostrzegawcze informują kierowców o miejscach na drodze, gdzie należy zachować szczególną ostrożność z powodu potencjalnych niebezpieczeństw. Mogą one ostrzegać o stałych zagrożeniach (np. zakręty, zwężenia) lub tych występujących okresowo lub w zależności od pory dnia czy roku (np. wzmożony ruch pieszych, zwierzęta na drodze).

W Polsce znaki ostrzegawcze na drogach są regulowane przez dwa rozporządzenia: Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2310) określa pojęcie tych znaków, Załącznik nr 1 do Rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych (Dz.U. z 2019 r. poz. 2311) wyjaśnia, gdzie i jak stosować te znaki.

Opisy znaków ostrzegawczych

Znak A-1 - niebezpieczny zakręt w prawo

Niebezpieczny zakręt w prawo

A-1

Znak ostrzegawczy A-1 informuje kierowców o zbliżającym się niebezpiecznym zakręcie w prawo. Jest on stosowany głównie poza obszarem zabudowanym, gdy kąt zwrotu łuku drogi przekracza 5°, a promień zakrętu jest mniejszy niż 750 metrów. Dodatkowo, znak ten umieszcza się na zakrętach o ograniczonej widoczności, gdzie często dochodzi do wypadków lub kolizji. Znak A-1 ma na celu ostrzeżenie kierowców o potencjalnym zagrożeniu i zachęcenie ich do zachowania szczególnej ostrożności.

Znak A-2 - niebezpieczny zakręt w lewo

Niebezpieczny zakręt w lewo

A-2

Znak ostrzegawczy A-2, podobnie jak A-1, ostrzega przed pojedynczym niebezpiecznym zakrętem, ale tym razem w lewo. Stosuje się go analogicznie do znaku A-1, na tych samych zasadach, aby zapewnić kierowcom odpowiedni czas na dostosowanie prędkości i toru jazdy do warunków panujących na drodze.

Znak A-3 - niebezpieczne zakręty – pierwszy w prawo

Niebezpieczne zakręty – pierwszy w prawo

A-3

Znak ostrzegawczy A-3 informuje o niebezpiecznych zakrętach, z których pierwszy jest w prawo. Jest on używany w sytuacjach, gdy odległość między pierwszym a kolejnym wymagającym oznakowania zakrętem jest mniejsza niż 300 metrów. Znak ten stosuje się na tych samych zasadach co A-1 i A-2, aby zapewnić kierowcom wystarczające ostrzeżenie przed serią niebezpiecznych zakrętów. Jeśli liczba zakrętów jest większa niż dwa, pod znakiem mogą być umieszczone tabliczki informacyjne.

Znak A-4 - niebezpieczne zakręty – pierwszy w lewo

Niebezpieczne zakręty – pierwszy w lewo

A-4

Znak ostrzegawczy A-4, analogiczny do A-3, ostrzega przed niebezpiecznymi zakrętami, z których pierwszy jest w lewo. Stosuje się go w tych samych warunkach, co znak A-3, aby zapewnić kierowcom odpowiednie ostrzeżenie przed serią niebezpiecznych zakrętów w lewo. Jeśli liczba zakrętów jest większa niż dwa, pod znakiem mogą być umieszczone tabliczki informacyjne.

Znak A-5 - skrzyżowanie dróg

Skrzyżowanie dróg

A-5

Znak ostrzegawczy A-5 informuje o skrzyżowaniu dróg, na którym pierwszeństwo nie jest określone znakami, czyli o skrzyżowaniu równorzędnym. Stosuje się go wyłącznie wtedy, gdy jedna z dróg miała nadane pierwszeństwo znakiem D-1 lub znakami A-6a, A-6b, A-6c, A-6d, A-6e, lub gdy układ skrzyżowania może sugerować inne zasady pierwszeństwa. Znak ten ma na celu przypomnienie kierowcom o konieczności zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa innym pojazdom.

Znak A-6a - skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po obu stronach

Skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po obu stronach

A-6a

Znak ostrzegawczy A-6a ostrzega przed skrzyżowaniem z drogą podporządkowaną występującą po obu stronach drogi z pierwszeństwem. Stosuje się go poza obszarem zabudowanym, aby wskazać pierwszeństwo drogi przebiegającej na wprost, przy której jest ustawiony. Jeśli osie dróg poprzecznych nie przecinają się na skrzyżowaniu, stosuje się tabliczkę T-6b, która wskazuje układ dróg podporządkowanych.

Znak A-6b - skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po prawej stronie

Skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po prawej stronie

A-6b

Znak ostrzegawczy A-6b, stosowany podobnie jak A-6a, ostrzega przed skrzyżowaniem z drogą podporządkowaną występującą po prawej stronie drogi z pierwszeństwem. Jest on używany w celu zapewnienia kierowcom odpowiedniego ostrzeżenia przed skrzyżowaniem, na którym droga z pierwszeństwem przebiega na wprost, a droga podporządkowana znajduje się po prawej stronie.

Znak A-6c - skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po lewej stronie

Skrzyżowanie z drogą podporządkowaną występującą po lewej stronie

A-6c

Znak ostrzegawczy A-6c, stosowany podobnie jak A-6a, ostrzega przed skrzyżowaniem z drogą podporządkowaną występującą po lewej stronie drogi z pierwszeństwem. Jest on używany w celu zapewnienia kierowcom odpowiedniego ostrzeżenia przed skrzyżowaniem, na którym droga z pierwszeństwem przebiega na wprost, a droga podporządkowana znajduje się po lewej stronie.

Znak A-6d - wlot drogi jednokierunkowej z prawej strony

Wlot drogi jednokierunkowej z prawej strony

A-6d

Znak ostrzegawczy A-6d ostrzega przed skrzyżowaniem z podporządkowanym wlotem – drogą kończącą się pasem włączania z prawej strony. Jest on stosowany w celu zapewnienia kierowcom odpowiedniego ostrzeżenia przed skrzyżowaniem, na którym droga z pierwszeństwem przebiega na wprost, a droga podporządkowana kończy się pasem włączania po prawej stronie.

Znak A-6e - wlot drogi jednokierunkowej z lewej strony

Wlot drogi jednokierunkowej z lewej strony

A-6e

Znak ostrzegawczy A-6e ostrzega przed skrzyżowaniem z podporządkowanym wlotem – drogą kończącą się pasem włączania z lewej strony. Jest on stosowany w celu zapewnienia kierowcom odpowiedniego ostrzeżenia przed skrzyżowaniem, na którym droga z pierwszeństwem przebiega na wprost, a droga podporządkowana kończy się pasem włączania po lewej stronie.

Znak A-7 - ustąp pierwszeństwa

Ustąp pierwszeństwa

A-7

Znak ostrzegawczy A-7 informuje kierowców o konieczności ustąpienia pierwszeństwa przejazdu. Umieszczany jest na drodze podporządkowanej przed skrzyżowaniem z drogą z pierwszeństwem, gdy warunki widoczności są odpowiednie (w przypadku niewystarczającej widoczności stosuje się znak B-20 „stop”). W obrębie skrzyżowania znak dotyczy tylko najbliższej jezdni, przed którą został umieszczony. Gdy znak A-7 jest umieszczony razem ze znakiem C-12 „ruch okrężny”, określa on pierwszeństwo dla pojazdów znajdujących się już na skrzyżowaniu. Znak ten może być również stosowany w innych miejscach, gdzie z przepisów prawa o ruchu drogowym wynika obowiązek ustąpienia pierwszeństwa, np. przy wyjeździe z obiektu lub na torowisku tramwajowym.

Znak A-8 - skrzyżowanie o ruchu okrężnym

Skrzyżowanie o ruchu okrężnym

A-8

Znak ostrzegawczy A-8 ostrzega kierowców przed skrzyżowaniem, na którym ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku. Stosowany jest zwykle, gdy droga miała wcześniej nadane pierwszeństwo lub gdy skrzyżowanie nie jest widoczne z dostatecznej odległości. Znak ten informuje kierowców o konieczności zachowania szczególnej ostrożności i dostosowania prędkości do warunków panujących na skrzyżowaniu.

Znak A-9 - przejazd kolejowy z zaporami

Przejazd kolejowy z zaporami

A-9

Znak ostrzegawczy A-9 ostrzega przed przejazdem kolejowo-drogowym wyposażonym w zapory zamykające całą szerokość jezdni lub półzapory zamykające wjazd na przejazd. Wraz ze znakiem stosuje się słupki wskaźnikowe G-1a, G-1b, G-1c (po prawej stronie jezdni) oraz G-1d, G-1e, G-1f (po lewej stronie jezdni na jezdniach jednokierunkowych). Znak ten umieszczany jest na wszystkich przejazdach kategorii „B”, na większości przejazdów kategorii „A” oraz opcjonalnie na przejazdach kategorii „F”.